Επαναλήφθηκε το πείραμα του Milgram

Πριν από λίγες ημέρες είχαμε αναφερθεί στο πείραμα του Milgram, με το οποίο ο αμερικανός ψυχολόγος είχε σοκάρει τον κόσμο στη δεκαετία του 1960.

Στο πείραμα τότε, οι συμμετέχοντες πληροφορήθηκαν ότι θα εξετάζονταν η ακριβής σχέση μεταξύ εκμάθησης και τιμωρίας. Με κλήρο επιλέγονταν ένας «δάσκαλος» και ένας «μαθητής». Αν ο μαθητής δεν απαντούσε σωστά σε κάποια ερώτηση του δασκάλου, αυτός θα πατούσε, υπό την επίβλεψη ενός ερευνητή, ένα κουμπί και θα διοχέτευε στο σώμα του μαθητή ηλεκτρικό ρεύμα. Στη πραγματικότητα, όμως, η κλήρωση ήταν «στημένη», καθώς σε αντίθεση με τους δασκάλους όλοι οι μαθητές ήταν ηθοποιοί και δεν πάθαιναν ηλεκτροσόκ.

Ο βασικός σκοπός του πειράματος ήταν να εξεταστεί μέχρι πιο σημείο μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος όταν πρέπει να εκτελέσει μια σαφή εντολή.

Τώρα, οι ερευνητές της Σχολής Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Κοινωνικών και Αθρωπιστικών Επιστημών του Βρότσλαβ της Πολωνίας, με επικεφαλής τον Τόμας Γκρζιμπ, επανέλαβαν το πείραμα με 40 άνδρες και 40 γυναίκες ηλικίας 18 έως 69 ετών. Όπως και τότε έτσι και σήμερα, το πείραμα ήταν «στημένο» οι μαθητές ήταν ηθοποιοί, όμως αυτό δεν το γνώριζαν οι δάσκαλοι οι οποίοι πραγματικά πίστευαν πως προκαλούσαν ηλεκτροσόκ στους μαθητές, πατώντας κουμπιά.

Από το πείραμα αποδείχθηκε ότι το 90% (οι εννέα στους δέκα) ήσαν πρόθυμοι να πατήσουν το κουμπί με το πιο έντονο ηλεκτροσόκ. Οι ερευνητές σκοπίμως παρότρυναν τους συμμετέχοντες με φράσεις του τύπου «το πείραμα απαιτεί να συνεχίσετε», «είναι απολύτως ουσιώδες να συνεχίσετε» και «δεν έχετε άλλη επιλογή παρά να συνεχίσετε».

«Όταν μαθαίνουν για το πείραμα του Milgram, η συντριπτική πλειονότητα των ανθρώπων ισχυρίζονται πως εγώ ποτέ δεν θα συμπεριφερόμουν με τέτοιο τρόπο Η μελέτη μας όμως έδειξε για μια ακόμη φορά την τρομερή δύναμη των συνθηκών του κοινωνικού περιβάλλοντος και πόσο εύκολα οι άνθρωποι μπορούν να συμφωνήσουν να κάνουν πράγματα που βρίσκουν δυσάρεστα» δήλωσε ο δρ. Γ. Γκρζιμπ.

Το πείραμα του Milgram τη δεκαετία του 1960: