Γνωστές και άγνωστες ιστορίες από την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ

76 χρόνια έχουν περάσει από την Ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ. Πολλές λεπτομέρειες του συμβάντος είναι πλέον γνωστές, αλλά υπάρχουν και εκείνες που καλύπτονται από ένα πέπλο μυστηρίου.

Στην εποχή μας, ιστορικοί ερευνητές και επιστήμονες προσπαθούν να ρίξουν φως σε αυτά τα σκοτεινά σημεία και να δώσουν απαντήσεις σε ορισμένα ερωτήματα.

Τα αεροπλανοφόρα που έλειπαν

Η απουσία  και των τριών αεροπλανοφόρων που είχαν σαν βάση το Περλ Χάρμπορ (Εντερπράιζ, Σαρατόγκα και Λέξινγκτον) την ημέρα της Ιαπωνικής επίθεσης, έχει πυροδοτήσει  θεωρίες συνωμοσίας σύμφωνα με τις οποίες οι Αμερικανοί αξιωματούχοι γνώριζαν ότι θα γίνει η επίθεση και απομάκρυναν τα αεροπλανοφόρα για να μην υποστούν καταστροφές. Η αλήθεια είναι πως εκείνη την ημέρα τα τρία αεροπλανοφόρα έλειπαν από τη βάση για διαφορετικούς λόγους, το Εντερπράιζ ήταν για επισκευές στο Σαν Ντιέγκο και τα άλλα δύο παραλάμβαναν αεροπλάνα από άλλες βάσεις.

Παρά το γεγονός πως τα αεροπλανοφόρα κυριάρχησαν αργότερα στη σύγκρουση για τη κυριαρχία στον Ειρηνικό, τον Δεκέμβριο του 1941, οι ανώτεροι αξιωματούχοι του Αμερικανικού Ναυτικού πίστευαν πως τα πιο σημαντικά πλοία ήταν τα θωρηκτά.

Οι ιστορικοί θεωρούν πως οι Αμερικανοί  πριν την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ, δεν θεωρούσαν  πως τα αεροπλανοφόρα ήταν απαραίτητα. Η αποτελεσματικότητα όμως των αεροπορικών επιθέσεων στα πλοία τους, τους έκανε να αλλάξουν άποψη.

Ο πράκτορας  Otto Kuhn και η οικογένεια του

Είναι γνωστό πως αρκετοί ξένοι κατάσκοποι δρούσαν στη Χαβάη για λογαριασμό της Ιαπωνίας πριν από την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ. Ανάμεσά τους ήταν και ο Otto Kuhn, ο οποίος ζούσε για πολλά χρόνια στη Χαβάη με την οικογένειά του πριν από τον πόλεμο.

O Kuhn δούλευε για τις Γερμανικές μυστικές υπηρεσίες και είχε σχέσεις με τον ναζιστή υπουργό προπαγάνδας Γκέμπελς. Από το 1935 δρούσε σαν κατάσκοπος για λογαριασμό της Ιαπωνίας.

Ο Kuhn εκπαίδευσε την κόρη και τον γιο του ώστε να συλλέγουν διάφορες πληροφορίες, κυρίως στρατιωτικά μυστικά, ενώ η γυναίκα του ήταν υπεύθυνη για την καταγραφή των πληροφοριών αυτών. Παρότι ο Kuhn  κατάφερε να παραδώσει  πολλές αναφορές που περιείχαν πληροφορίες , δεν κατάφερε να εντυπωσιάσει τους Ιάπωνες αξιωματούχους. Οι ιστορικοί ερευνητές πιστεύουν πως η οικογένεια των κατασκόπων συγκέντρωνε πληροφορίες που στην πραγματικότητα είχαν μικρή αξία.

Και τα τέσσερα μέλη της οικογένειας συνελήφθησαν τον Φεβρουάριο του 1942, λίγες εβδομάδες μετά την επίθεση στο Περλ Χάρμπορ. Ο Kuhn, η σύζυγός του και η κόρη του φυλακίστηκαν για κατασκοπεία, και επέστρεψαν στη Γερμανία μετά τον πόλεμο.

Τα ιαπωνικά υποβρύχια που απέτυχαν στην αποστολή τους

Κατά την 75η επέτειο των γεγονότων στο Περλ Χάρμπορ, ένα τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο όχημα (ROV) εξερεύνησε τα ναυάγια δύο ιαπωνικών υποβρυχίων που έλαβαν μέρος στην επίθεση.

Τα δυο υποβρύχια είχαν σταλεί μαζί με άλλα τρία υποβρύχια στο Περλ Χάρμπορ, πριν τις πρώτες αεροπορικές επιθέσεις. Κάθε ένα  ήταν οπλισμένο με δυο τορπίλες και σκοπός τους ήταν να χτυπήσουν τα Αμερικανικά πλοία, πράγμα που όμως τελικά δεν κατάφεραν.

Ο Ρούζβελτ ήξερε για την επίθεση

Άλλη μια θεωρία συνωμοσίας η οποία μένει πολλά χρόνια ζωντανή, υποστηρίζει πως ο τότε πρόεδρος των ΗΠΑ  Ρούζβελτ ή οι στρατιωτικοί του σύμβουλοι, γνώριζαν από πριν ότι επίκειται Ιαπωνική επίθεση στο Περλ Χάρμπορ αλλά δεν έκαναν τίποτα, ελπίζοντας πως η επίθεση θα τους δώσει την αφορμή να βάλουν τις ΗΠΑ στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Οι κατηγορίες αυτές εξαπολύθηκαν αρχικά από πολιτικούς του αντιπάλους κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας το 1944. Συνολικά έχουν γίνει  10 επίσημες έρευνες για τα γεγονότα της επίθεσης στο Περλ Χάρμπορ και όλοι αυτοί οι ισχυρισμοί έχουν απορριφθεί ως αβάσιμοι. Η τελευταία τέτοια έρευνα πραγματοποιήθηκε το 1995.

Ο νέος τύπος τορπιλών που χρησιμοποίησαν οι Ιάπωνες

Σε μια αναφορά του ο Ιάπωνας κατάσκοπος Takeo Yoshikawa, ανέφερε  πως τα νερά του Περλ Χάρμπορ δεν ήταν αρκετά βαθιά για να χρησιμοποιηθούν  τορπίλες. Το ναυτικό των ΗΠΑ είχε την ίδια άποψη και για αυτόν το λόγο δεν είχαν εγκατασταθεί αντιτορπιλικά δίχτυα που να προστατεύουν τα μεγάλα πλοία.

Οι Ιάπωνες προσπάθησαν να λύσουν αυτό το πρόβλημα σχεδιάζοντας  ένα νέο τύπο τορπίλης, που θα μπορούσε να πέσει από  αεροσκάφος σε ρηχά νερά, χωρίς όμως να κολλήσει στη λάσπη του πυθμένα του λιμανιού. Οι νέες τορπίλες έφεραν ειδικά πτερύγια ανάσχεσης της βύθισης και παραδόθηκαν μόλις δύο ημέρες πριν την αναχώρηση του στόλου. Αν και δεν υπήρχε χρόνος για δοκιμές, οι τορπίλες τελικά αποδείχτηκαν ιδιαίτερα αποτελεσματικές.